Сторінка психолога

  

Якщо Вас хвилює:

Як складаються стосунки Вашої дитини з однокласниками?

Що робити, якщо дитині важко вчитися?

Як вчинити, якщо дитина каже неправду?

Що порадити підлітку при виборі профілю навчання?

Відповіді на ці та інші питання ви можете знайти на сторінці шкільного психолога.

ЯК АДАПТУВАТИ ДИТИНУ ДО НОВОЇ ШКОЛИ ТА КОЛЕКТИВУ?

Ось і розпочався  новий навчальний рік. Дітям доведеться заводити нові знайомства, показувати, на що вони здатні та звикати до нових методів навчання. Як адаптувати дитину до нової школи та колективу? Надаємо поради для батьків:

Період адаптації в новій школі та колективі займає один-два місяці. Якщо йдеться про нову країну, то знадобиться від 6 місяців до року, щоб призвичаїтись. Памʼятайте, діти адаптуються швидше, ніж дорослі.

Легкість адаптації багато залежить від характеру дитини: наскільки вона комунікабельна, адаптивна, чи любить нові знайомства. Але якщо вона доволі тривожна, то можуть бути труднощі.

При знайомстві з класним керівником, ви можете надати інформацію про характер вашої дитини. Тоді вчитель буде мати уявлення, як будувати процес навчання та посприяти адаптації. Перший час, за необхідності, він буде більше приділяти уваги або навпаки не так нав’язливо залучати до командної роботи.

ЯК БАТЬКИ МОЖУТЬ ДОПОМОГТИ ДИТИНІ АДАПТУВАТИСЬ ДО НОВОЇ ШКОЛИ?

ЯК АДАПТУВАТИСЬ В НОВІЙ ШКОЛІ В ІНШІЙ КРАЇНІ?

ЯК ЗВИКНУТИ ДО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ?

Чинники, які свідчать про успішну адаптацію:

 

Що свідчить про проблеми з адаптацією:

Майте на увазі, якщо через 2,5–3 місяців навчання в новій школі, дитина все ще має труднощі освоєння в новому навчальному закладі, варто звернутися до практичного психолога. Або це може бути приватний спеціаліст, який посприяє адаптації дитини. 

Успіхів Вам!

 


Поради батькам щодо виховання дитини

 

 •  Не відгороджуйте дитину від обов’язків і проблем. Вирішуйте всі справи разом з нею.

•  Надавайте дитині самостійності в діях і прийнятті рішень.

•  Слідкуйте за своєю зовнішністю. Дитина повинна гордитись вами.

•  Не бійтесь в чомусь відмовити дитині, якщо вважаєте її вимоги надмірними.

•  Частіше розмовляйте з дитиною. Пам’ятайте, що ні телевізор, ні радіо не замінять їй вас.

•  Не обмежуйте дитину у спілкуванні з ровесниками.

•  Частіше звертайтесь за порадами до педагогів та психологів.

•  Більше читайте, і не лише педагогічну літературу, але й художню.

•  Звертайтесь до родин, в яких є діти. Передавайте свій досвід і переймайте чужий.

•  Пам’ятайте, що дитина коли-небудь подорослішає і їй доведеться жити

самостійно.

•  Готуйте дитину до майбутнього життя. Говоріть з нею про це.

•  Ніколи не займайтесь “виховною роботою” в поганому настрої.

•  Чітко визначте, чого ви хочете від дитини (і поясніть це їй), а також дізнайтесь, що вона думає з цього приводу.

•  Надайте дитині самостійність, не контролюйте кожен її крок.

•  Не підказуйте готового рішення, а скеровуйте на можливі шляхи до нього і

розглядайте з дитиною її правильні і неправильні, доцільні та недоцільні кроки до мети.

•  Не пропустіть моменту, коли досягнуто перших успіхів. Відзначте їх.

•  Вкажіть дитині на допущену помилку, щоб вона осмислила її.

•  Оцінюйте вчинок, а не особистість. Пам’ятайте: сутність людини і її окремі

вчинки – не одне і те саме.

•  Дайте дитині відчути (посміхніться, доторкніться), що співчуваєте їй, вірите в неї, не зважайте на помилку.

 

Виховання – це послідовність дій. 


“СКОРО ДО ШКОЛИ”

 

Наближається той день, коли ваш малюк вперше увійде в шкільний клас. І зараз ви хвилюєтеся: А чи готовий моя дитина до школи? Як буде вчитися? Як йому допомогти, якщо він зустріне перші шкільні труднощі? Психолого-педагогічний феномен «готовність дитини до школи» складається з різних видів готовності:

- фізичної,

- особистісної,

- мотиваційно вольовий,

- інтелектуальної, спеціальної.

 Сучасна спеціальна література дає нам безліч порад – як розвивати мовлення дитини, підготувати до навчання грамоті, рахунку, письма, як перевірити чи немає у нього порушень, що заважають навчанню і тд. Доречним буде поговорити не стільки про інтелектуальної, скільки про психологічної готовності до школи, від якої залежить не тільки шкільні успіхи, але і самопочуття дитини. Всі ми хочемо, щоб наші діти росли здоровими і добре вчилися. Але чи завжди ми розуміємо, як багато в чому це залежить саме від душевного настрою дитини.

    Рік за роком ми все більше переконуємося в тому, що багато дітей цілком могли б вчитися добре, а деякі-і дуже добре, якби … хотіли. Одні діти прямо говорять про своє небажання вчитися, інші відчувають незрозумілі для дорослих, а тим більше для них самих труднощі. Чи не судити і карати небажання, а зрозуміти його причини і допомогти дитині хотіти вчитися – ось найбільш ефективний шлях, хоча і вимагає від дорослого чимало душевного участі і праці.

   Іноді джерелом негативних емоцій стають старші діти, які відчувають труднощі в навчанні. Ось шестирічний хлопчик говорить: «Скоро я піду в школу, і мене будуть лаяти як Вовку.» Від цих слів до прямого небажання вчитися – рівно півкроку. Чи не так уже рідко і дорослі з найбільш благих намірів залякують дитину: «Ну, що ти крутишся? Ось підеш до школи – там вчителька навчить тебе сидіти смирно!

Не слід, однак, впадати і в іншу крайність, зображуючи школу місцем суцільних радощів та успіхів. Адже ми ще не знаємо, як піде у дитини навчання, як складуться відносини з однолітками і вчителями. Можливо, вони будуть не безхмарними. І тоді дитина, який чекав від школи занадто багато приємного і зайнятість в яких дає легко, ризикує «зламатися» при перших сутичках з труднощами, шкільної реальністю.

Отже, перше і основне: не спотворте віру дитини в себе як в майбутнього школяра ні страхом, ні полегшеними очікуваннями. Нехай він увійде в школу як в нове, цікаве справа-з вірою в свої можливості і готовністю випробувати себе. Шкільна готовність передбачає і готовність до більшої, ніж раніше, самостійності дитини, до співпраці дитини з чужим дорослим і однолітками без безпосередньої підтримки та захисту батьків.

 

ЩО Ж ПОВИННА УМІТИ ДИТИНА НА 1 ВЕРЕСНЯ?

 

Він повинен вміти доглядати за собою, самостійно роздягатися і одягатися. Дуже важливо привчати дитину до гігієни: не тільки до обов’язковим ранковим процедурам, а й до того, що стежити за собою потрібно протягом усього дня – поправити зачіску, почистити костюм.

Навчіть малюка прибирати своє робоче місце, куточок, дбайливо ставитися до своїх речей.

Крім того, дитина повинна добре розуміти, як потрібно і можна вести себе з однолітками і якось з дорослими. Хлопцям треба знати, як звернутися до вчителя, як відповісти на питання, навчіть своїх дітей вітатися і прощатися, говорити “спасибі” і “будь ласка”.

До сих пір школа не вимагає спеціальних знань-умінь читати, писати. Часом ці знання в певному сенсі шкідливі: дитина, яка прийшла в школу занадто «розумним», буде нудьгувати на уроках. Для 1 класу норма рахунок в межах 10, поняття більше-менше, цього цілком достатньо.

 Дуже часто з’ясовується, що першокласник не може розповісти про сім’ю, як слід пояснити не тільки де працюють батьки, а й як їх звуть.

Особливу увагу хочеться звернути на питання здоров’я. Треба приділяти першорядну увагу зміцненню здоров’я, фізичному розвитку, загартовуванню, розвивати моторику, координацію, необхідно не просто гуляти у дворі, а грати в рухливі ігри.

Перед школою необхідно встановити режим дня-години відпочинку, їжі, занять, прогулянок. Відсутність режиму в першу чергу б’є по здоров’ю, по незміцнілій нервовій системи. Режим допомагає правильно поєднувати працю і відпочинок, звикати до нових умов життя.

Лікарі стверджують, що режим дня-це найкраща міра, яка попереджає збудливість і дратівливість дітей. У першому класі не варто перевантажувати дитину різними гуртками, особливо, перші півроку, а далі діяти по обстановці.

Виробляйте посидючість дитини, але не поспішаючи. Пам’ятайте посидючість досягається не примусом, а живою зацікавленістю.

Шкільна готовність- це здатність не тільки до посидючості праці, але і до творчості. Дитячі саморобки цінні не тільки тим, що дитина їх змайстрував, а й тим, що він знаходить для них різне застосування.

Корисно звернути увагу і на те, як дитина реагує на похвалу і осуд, перемогу і поразку. При крайніх типах реакцій дитини на успіх і неуспіх треба спробувати їх врівноважити.

Шкільна готовність – це сплав знань і навичок, необхідних для успішного навчання, і готовності до співпраці і подолання труднощів, позитивного ставлення до школи та навчання. важливо душею відчути складність переживань дитини при настільки разючій зміні життя, як вступ до школи, і допомогти йому. Це, до всього іншого, не тільки збільшує його готовність до школи, але і збереже йому здоров’я.

 

“РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ РУК У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ”

 

Розвиток дрібної моторики це один з найважливіших показників інтелектуальної готовності малюка до шкільного навчання. Зазвичай, якщо у дитини добре розвинута дрібна моторика, вона завжди логічно міркує, в неї добре розвинута пам’ять, увага та зв’язна мова. Вчителі завжди відзначають, що першокласники дуже часто відчувають великі труднощі в опануванні навичок в письмі.

Письмо – це складний навик, який включає виконання унікальних, координованих рухів руки. Отже техніка письма потребує сумісної злагодженої роботи м’язів кисті та всієї руки, а також розвиненого зорового сприйняття та довільної уваги.

Для повного оволодіння навичками письма необхідно мати певну функціональну зрілість кори головного мозку, у непідготовлених до письма дітей, при недостатньому розвитку дрібної моторики та зорового сприйняття і уваги, як правило, приводить до стану тривоги дитини у школі та негативного ставлення до навчання. Тому в дошкільному віці дуже важливо розвивати механізми, які потім будуть необхідні для оволодіння письмом, створювати умови для постійного накопичення дитиною практичного та рухового розвитку і навичок ручної вмілості.

Батьки, які в певний час починають приділяти належну увагу певним вправам, різноманітним завданням, іграм, що до розвитку дрібної моторики та координації рухів рук, наразі вирішують відразу два питання:

- по-перше, вони непрямим чином починають впливати в загальному інтелектуальному розвитку малюка,

- по-друге, вони сприяють  оволодінню навичок письма, які в майбутньому обов’язково допоможуть уникнути різних проблем шкільного навчання.

Ось декілька корисних вправ:

Гра “Коники”По дорозі білою, гладкоюСкачуть пальці, як конячки.Цок-цок-цок, цок-цок-цок.Скаче жвавий табунець.(Пальчики “скачуть” по столу в ритмі вірша)

 

Графічні вправи Завдання “Штрихування” Намалюйте контурну картинку, наприклад, фрукт, або овоч і дайте дитині заштрихувати картинку прямими рівними лініями, не виходячи за її контури.

 

Завдання “Обведи малюнок” Намалюйте контурну картинку і дайте дитині обвести малюнок точно по лініях, не відриваючи олівець від паперу.

 

Завдання “З’єднай по точках” Намалюйте контурну картинку пунктирними лініями і дайте дитині з’єднати пунктири (точки) однією суцільною лінією, не відриваючи олівець від паперу.

 

Завдання “Намалюй фігури” Намалюйте дві геометричні фігури, одну велику, іншу маленьку дайте дитині намалювати всередині великої фігури, що поступово зменшуються фігури, а навколо маленької – поступово збільшуються фігури. Торкатися стінок попередньої фігури можна. Чим більше вийде фігур, тим краще.

 

Завдання “Намалюй таку ж картинку” Намалюйте будь-яку картинку і дайте дитині повторити ваш малюнок.

Завдання “Домалюй картинку” Намалюйте ліву половину картинки і дайте дитині домалювати праву половину малюнка.

Завдання “Графічний диктант” Дитині дається наступна інструкція: “Слухай уважно і проводь лінії під диктовку. Одна клітинка вгору, одна клітинка направо, одна клітинка вниз, одна клітинка направо» і т. д. ” Візерунки можуть бути різними.

Чим ще можна позайматися з дитиною, щоб розвинути ручну вмілість?

• Розминати пальцями пластилін, глину;нанизувати великі і дрібні гудзики, кульки на нитку; грати з мозаїкою, конструктором, кубиками; грати з піском, водою; різати ножицями (аплікація, симетричне вирізування, вирізання різних фігурок)малювати різноманітними матеріалами (олівцем, ручкою, крейдою, аквареллю, кольоровою крейдою, гуашшю)

 

ПОРАДИ БАТЬКАМ ПЕРШОКЛАСНИКА

 

Школа, Свято першого дзвоника, перша вчителька, які емоції зараз у вас дорослих викликають ці слова? Адже відтоді, коли ви вперше перетнули поріг школи, минуло стільки часу. Протягом багатьох років ви не згадували про школу або ж лише іноді згадували її – коли зустрічались з колишніми шкільними друзями, святкуючи річниці закінчення школи, або, спілкуючись з друзями, діти яких уже ходять до школи. Школа вам видавалась далекою аж досьогодні, коли настав час вашій дитині йти до першого класу. Чи то час так стрімко спливає, чи діти занадто швидко виростають?

Ваша дитина незабаром йтиме до школи, а вам здається, що нещодавно ви возили її у візочку, вчили ходити та їздити на триколісному велосипеді, раділи її першим словам, добирали всілякі відповіді на численні запитання.

Як зацікавити дітей читати


ДЕКІЛЬКА ПОРАД ЩОДО РЕЖИМУ ДНЯ: